Skriv en slogan – vinn resor

Havsutsikt mallorcaGå inte förbi talongerna i snabbköpet. Det finns fantastiska priser att vinna. Allt som krävs är max 15 ord… Vi frågade tävlingsarrrangörerna själva, och fick deras bästa tips!


Gör först och främst som de säger
En slogantävling innehåller oftast en tydligt formulerad uppgift. ”Beskriv med max 15 ord varför ”x” passar så bra ihop med ”y”. Många gånger kan bidragen vara både välskrivna och innovativa, men skjuta en bit utanför själva uppgiften.
Då vinner man inte ens en tummetott.
Tänk också på att du måste ha med både företagsnamnet och produktnamnet för att ens klara den första gallringen.

Var positiv och glad
En vinnande slogan bottnar alltid i glädje. En del försöker faktiskt använda självömkan för att vinna, och framhålla exempelvis dålig hushållsekonomi. Det går aldrig hem.

Visa originalitet
Ett annorlunda presenterat bidrag kan vara det som avgör. En familj pysslade ihop ett flygplan av papper, och klistrade på sin fyndiga slogan på planet. De vann resan till Florida.

Glöm inte frågorna
I varje slogantävling brukar det finnas ett moment där man ska svara på några enkla frågor om produkten. Slarva inte med detta!
Arrangörer berättar att förvånansvärt många misslyckas med det busenkla frågemomentet, och de sållas automatiskt bort, hur bra deras slogan än är.

Fjäska lagom
Försök att hålla en balanserad ton fjäsk i din slogan. Du ska visserligen skriva att produkten är jättebra, men du måste ha genomtänkta argument för din sak inne i din slogan, annars upplevs den som bara som inställsam.

Det är alltid värt att försöka
Ibland kommer det in så få bidrag till tävlingar att arrangörerna tvingas utse en sloganvinnare, fast att de egentligen inte blivit så imponerade av själva bidraget.
”Ska jag klara Alpernas kyla eller Mauritius hetta, måste jag ha med mig Fazer och Cloetta” var till exempel det vinnande bidraget i en slogantävling där arrangörerna kände så. Vinnaren fick välja på en resa till Alperna eller Mauritius.